Jeroen Smit

Jeroen Smit zag op 3 januari 1963 het levenslicht. Smit is een bedrijfseconoom, maar staat vooral bekend als onderzoeksjournalist door het schrijven van boeken als ‘De Prooi’.

Twijfels

Jeroen-SmitNa de basisschool ging Jeroen Smit naar het Alexander Hegius College in Deventer. De inspirerende lessen van zijn economie-docent zorgden ervoor dat hij besloot om na de middelbare school Bedrijfskunde te gaan studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hiervoor studeerde hij Sociologie. Zijn afstudeerstage deed Smit bij Buhrmann Tettenrode (tegenwoorddig Corporate Express): een van de grootste leveranciers van kantoorartikelen. Tijdens deze stage kreeg Smit voor het eerst twijfels of hij later wel het bedrijfsleven in wilde. In 1986 werkte Smit voor even in Indonesië voor Business Consultancy Indonesia. Terug in Nederland werd hij ingehuurd door adviesbedrijf DCE Information Management Consultants, waar hij junior-consultant werd. Ondanks het goede salaris en de auto van de zaak werden de twijfels van Smit steeds groter en kwam hij tot de conclusie dat dit niet was wat hij de rest van zijn leven wilde doen.



Schrijver

Jeroen Smit kreeg het idee om te gaan schrijven. Om te kijken of dit echt wat voor hem zou zijn besloot hij de cursus ‘Journalistiek schrijven voor academici’ aan de School voor Journalistiek te volgen. Ook was een goede vriend die van huis uit advocaat was bij het Financieele Dagblad gaan werken. Smit hakte de knoop door: hij wilde de schrijvende journalistiek in. Ook hij belandde begin jaren negentig bij het Financieele Dagblad. Aanvankelijk schreef hij veel over de energiesector en later over de industrie. Samen met collega’s Menno Tamminga en Gijs Herderschee won Smit in het jaar 1994 ‘De Financiele Persprijs’. In datzelfde jaar maakte hij de overstap naar het Algemeen Dagblad, waar hij chef van de economieredactie werd. Na daar vier jaar gewerkt te hebben was het tijd voor iets nieuws. Eind 1997 werd hij docent aan de Postdoctorale Opleiding Journalistiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Smit merkte dat hij er plezier in had om kennis over te dragen, maar de aanstelling was maar voor een halfjaar. Halverwege 1998 ging hij dan ook werken bij Elsevier Bedrijfsinformatie Amsterdam. Hij werd hoofdredacteur het Financieel Economisch Magazine (FEM), een blad dat twee keer in de week verscheen, maar dat onder de leiding van Smit wekelijks zou uitkomen. In 2000 werd hij benoemd tot hoofdredacteur/uitgever van FEM/DeWeek. Twee jaar later wilde Smit voor vier maanden op huwelijksreis, maar het werden er uiteindelijk zes en hij keerde niet terug bij FEM. In 2003 maakte hij voor het KRO-programma Reporter samen met Jos Slats een documentaire over Ahold. Tijdens dit project kreeg Smit inspiratie voor een boek. Een jaar later werd zijn boek ‘Het Drama Ahold’ uitgegeven. Dit boek werd ein 2005 managementboek van het jaar. Hierna deed Smit diverse dingen voor radio en tv, waaronder presenteren bij BNR Nieuwsradio. In 2004 werd zijn zoon Jack geboren.

De prooi

In april 2007 werd duidelijk dat ABN Amro niet meer zelfstandig verder kon en werd overgenomen. Smit scheef er een boek over: ‘De prooi, blinde trots breekt ABN Amro’. Hij interviewde de hoofdrolspelers meerdere malen en deed veel research. In oktober 2008 kwam ‘De prooi’ in de winkels te liggen. Het eerste exemplaar werd aangeboden aan Frank Heemskerk, toenmalig staatssecretaris van Economische Zaken. ‘De loep’ won meerdere prijzen, waaronder de Machiavelli prijs. Twee jaar na het verschijnen van zijn tweede boek was Smit voor korte tijd presentator van Buitenhof voor de NPS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.