Dionne Stax populairste nieuwslezer 2015

Zoals ieder jaar wordt afgesloten met uiteenlopende lijstjes, hebben wij een lijstje om het nieuwe jaar mee te beginnen. Uit een vergelijking van de zoekvolumes van de veertien nieuwslezers van het RTL Nieuws en NOS Journaal blijkt de jonge NOS-nieuwslezer Dionne Stax veruit het meest populair. Zie hieronder de volledige lijst.

Nieuwslezer Zoekvolume
1.     Dionne Stax (NOS) 33.100
2.     Rik van de Westelaken (NOS) 14.800
3.     Annechien Steenhuizen (NOS) 12.100
4.     Astrid Kersseboom (NOS) 6600
5.     Jan de Hoop (RTL) 5400
6.     Daphne Lammers (RTL) 2400
7.     Rob Trip (NOS), Simone Weimans (NOS), Roelof Hemmen (RTL) 1900
8.     Hella Hueck (RTL) 1600
9.    Jeroen Overbeek (NOS) 1300
10.  Antoin Peeters (RTL) 1000
11.  Sanne Boswinkel (RTL) 880
12.  Roderick Veelo (RTL) 320

Via Google AdWords is gekeken naar het gemiddelde zoekvolume per nieuwslezer vanaf januari 2015 tot november 2015 (december is nog niet beschikbaar). Van zowel het NOS Journaal als het RTL Nieuws staan zeven nieuwslezers in de lijst. Meteen opvallend is het feit dat pas op nummer vijf een RTL-nieuwslezer in de lijst voorkomt. Plek één tot en met vier wordt opgevuld met NOS-nieuwslezers. Tegelijkertijd zijn de drie minst populaire nieuwslezers allemaal verbonden aan het RTL Nieuws. Daarnaast zijn de verschillen in de lijst zeer groot; zowel het verschil tussen de nummer één, Dionne Stax, en de nummer twee, Rik van de Westelaken, als het verschil tussen de nummer één en de nummer twaalf, Roderick Veelo.

Interessante pieken

Naast de jaarscore is er gekeken naar het maandelijkse gemiddelde. Hieruit werden in bepaalde maanden pieken zichtbaar in het zoekvolume van de nieuwslezers. Zo’n piek is over het algemeen te verklaren aan de hand van een externe gebeurtenis of tv-optreden en verhoogt natuurlijk het jaarlijks gemiddelde. Zo dankt Rik van de Westelaken zijn hoge plek in de lijst aan een externe gebeurtenis, namelijk zijn deelname aan het AVRO/TROS-programma Wie is de Mol?. Dit wordt goed zichtbaar in de figuur hieronder. In januari begon het seizoen waaraan Rik van de Westelaken meedeed. In deze maand bedraagt zijn zoekvolume 104.990. Hij haalde de finale van begin februari waardoor ook in deze maand het zoekvolume nog hoog is. In maart is het zoekvolume met meer dan de helft afgenomen ten opzichte van januari en vanaf april is het volume nog maar 4960. Dit volume blijft relatief constant tot het einde van het jaar. Zonder zijn deelname aan Wie is de Mol? zou Rik van de Westelaken slechts plek zes in de lijst innemen.

zoekvolume rik van de westelaken

Figuur 1: Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten naar ‘Rik van de Westelaken’, met een duidelijke piek in januari 2015 die volledig verdwijnt in april 2015.

Daarnaast laat AdWords duidelijk zien dat Annechien Steenhuizen in april 2015 terugkeerde op televisie na haar zwangerschapsverlof; dat Jan de Hoop in november 2015 op televisie kwam bij RTL-programma Van de Vorst Ziet Sterren; dat Roelof Hemmen in april 2015 een veelgelezen column schrijft over zijn ongenoegen over het commentaar van internetgebruikers op het zinken van een vluchtelingenboot waarbij 700 mensen om het leven kwamen; enzovoort. Duidelijk wordt dat veel nieuwslezers een toename aan populariteit ondervinden door externe gebeurtenissen of televisieoptredens. Ook voor Dionne Stax zijn twee pieken zichtbaar, te zien in figuur 2. Deze zijn echter niet zo overduidelijk zichtbaar als bij Rik van de Westelaken. De piek in maart 2015 is te verklaren doordat Dionne Stax in maart debuteerde als schermvrouw voor de verkiezingsuitslagen van de Statenverkiezingen. Voor de piek in juli lijkt geen duidelijke verklaring te zijn.

Dionne stax blog

Figuur 2: Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten naar ‘Dionne Stax’, met lichte pieken in maart 2015 en juli 2015.

Externe gebeurtenissen beïnvloeden de lijst, maar lijken in de meeste gevallen, zoals bij de meest populaire nieuwslezer Dionne Stax, niet overheersend. Toch geeft AdWords een reden voor de populariteit van Stax. Hoewel ze in een interview met de Volkskrant van december 2015 aangeeft het nooit meer over haar uiterlijk te willen hebben, geeft Google als één van de meest relevante zoekcombinaties de volgende combinatie aan: “Dionne Stax cupmaat”.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.